Heeft uw kind extra ondersteuning nodig? Dan kijken we samen wat nodig is.

De Wet Passend Onderwijs vraagt aan scholen zoveel mogelijk aan alle leerlingen het onderwijs te bieden dat zij nodig hebben. De Michaëlschool maakt zich hier iedere dag sterk voor. Dit wordt in eerste instantie zichtbaar in de klassenpraktijk. De leerkrachten kennen hun leerlingen en spannen zich in hun pedagogisch en didactisch handelen op de verschillen af te stemmen. In elke groep zijn de leerkrachten ten minste één dagdeel in de week samen aanwezig om zo ook buiten de klas extra ondersteuning te bieden aan (individuele) leerlingen.

Op beleidsniveau kiest de Michaëlschool voor een passende zorgstructuur. Deze wordt gewaarborgd door twee ervaren intern begeleiders in onder- c.q. bovenbouw. Bij specifieke hulpvragen overleggen zij met leerkrachten, ouders en zo mogelijk leerlingen om tot een op het kind afgestemd begeleidingsaanbod te komen.

Bij een hulpvraag over een leerling vanuit de ouder is de groepsleerkracht steeds het eerste aanspreekpunt. De leerkracht kent de leerling het best en informeert de ouders dan ook gedurende het jaar over de voortgang en eventueel ontstane hulpvragen van de leerling op school. Afhankelijk van de aard van de hulpvraag kunnen extra oudergesprekken plaatsvinden in samenspraak met de intern begeleider of externe deskundigen. Samen komen we tot een oplossing.

Het samenwerkingsverband ZOUT, voor alle scholen in de regio Zuid-Oost Utrecht, is een bron van externe deskundigheid. Hier werken verschillende specialisten zoals gedragsspecialisten, orthopedagogen, een GZ-psycholoog en een ontwikkelingspsycholoog. Team ZOUT biedt ondersteuning op maat, afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling. De ondersteuning richt zich op de leerkracht, de leerling en de ouders/verzorgers. In de praktijk lukt dat niet altijd. Soms kan een leerling beter ondersteund worden op een andere basisschool of in het speciaal (basis)onderwijs. Een verwijzing naar het SBO of SO loopt altijd via het samenwerkingsverband.